torsdag 14 oktober 2010

Jag har just bakat bröd som jag har rivit ut ur en gammal Hemmets veckotidning.
Ett sånt där busenkelt bröd som går fort att baka och faktiskt blir riktigt gott. Trots att jag inte gjort riktigt enligt receptet. Jag har inte hittat rågflingor i affären så jag hoppar över det och kastar ner lite linfrön.
Du kan ju prova själv vett' ja!

14 stora bullar
50 g smör eller margarin
4 dl mjölk
50 g jäst
4 krm salt
2 msk sirap
ev 4 tsk kummin
1 dl rågflingor
1 dl rågkross
4 dl rågsikt
5-6 dl vetemjöl

Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm till fingervärme.
Smula jästen i en skål, häll på mjölkblandningen och rör till jästen löst sig. Tillsätt sirap, salt och ev kummin. Tillsätt rågflingor, rågkross, rågsikt och vetemjöl. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa ca 10 min under bakduk.
Arbeta degen smidig på mjölat bakbord.
Dela degen i 14 delar och rulla bollar. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt.
Jäs under bakduk 20-25 min.
Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min. Lägg bullarna på galler under bakduk.


Självklart godast nybakt som allt annat, därför tycker jag det blev så bra med bara 14 stycken, slipper man hitta dom i frysen två månader senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar