söndag 3 april 2011

Receptet på foccacia'n jag lovat dela med mig av för (väldigt) länge sen! Bättre sent än aldrig?! ½ pkt jäst 3 dl ljummet vatten ½ dl olivolja 2 msk honung 1 msk flingsalt 7 dl vetemjöl special olivolja och flingsalt till plåten och utbakning Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke. tillsätt lite mjöl i taget och arbeta samman till en deg, Knåda i 5 minuter. Jäs degen till dubbel storlek i bunken täckt med bakduk (ca 35 min). Sätt ugnen på varmluft 220 grader. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten. Platta ut degarna tills de är ca 1-2 cm tjocka och låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek (ca 30 min). Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål. Ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt, Baka brödet i ugnen tills det är gyllene, ca 10 min. Om man då vill, kan man smaksätta sitt bröd. Det här receptet har jag blivit kär i. Det blir MAGISKT gott! 1-2 hela vitlökar ½ dl olivolja ½ dl hackad basilika eller persilja ½ tsk salt Skala vitlöken och koka klyftorna i lättsaltat vatten i 5 min. Spola hastigt av med kallt vatten och låt dem rinna av. Lägg klyftorna i en skål med olja, öret och salt. Marinera medan du gör degen. Halvera vitlöken och tryck ner i degen. Stänk över örtoljan. Grädda till det är gyllene. Ät och njut!

1 kommentar:

  1. Vad festligt, jag satt senast i går och drömde om ditt focaccia-bröd, så det här kom ju väldigt lägligt! :)

    SvaraRadera